Blijf niet binnen zitten in de winter

De astronomische herfst is begonnen. Langzaam aan komen de donkere dagen voor kerst er weer aan. En met de winter in het vooruitzicht ga je steeds minder naar buiten. Je wilt je huis gezellig maken als het buiten koud en donker wordt want de donkere dagen voor kerst komen weer. Lekker met een boek en drankje op de bank. En voor je het in de gaten hebt, ben je minder actief. ”Zitten is het nieuwe roken” zeggen veel hersenspecialisten. Dat wij veel meer zijn gaan zitten, levert problemen op voor onze gezondheid. In beweging zijn is goed voor lijf en leden. Als je loopt, stimuleer je je bloedsomloop. Bloed dat sneller door je aderen stroomt, transporteert meer zuurstof. Zuurstof die weer goed is voor de gezondheid van je hersenen want met zuurstof krijgt je brein – en met name de prefrontale cortex, het gebied dat verantwoordelijk is voor positiviteit èn creativiteit – óók ‘frisse lucht’. Dit zorgt ervoor dat je je snel lekkerder voelt, minder snel last krijgt van stressgevoelens of zelfs van (winter)depressiviteit.

In mijn praktijk kom ik veel mensen tegen die niet lekker in hun vel en/of hun werk zitten. Velen gaan minder naar buiten in de wintertijd en voelen snel de negatieve invloed hiervan in hun hoofd en lichaam. Buiten zijn is goed voor je brein. Je wordt effectiever in je werk, je kunt creatiever denken èn beter plannen.

De mensen die ik coach, neem ik altijd mee de natuur in om te wandelen. Ofwel, om de prefrontale cortex te activeren. De vragen die ik je stel worden makkelijker om over na te denken door de afleiding van de natuur, de zuurstof in je lichaam en de vrijheid van naast elkaar wandelen. Buiten voel je de wind je door je haren, je ruikt de natuur en ziet de dingen die spontaan op je pad komen zoals een specht in een boom of een eekhoorn.

Kortom in de wintertijd hoef je alleen maar een lekkere jas aan te doen, een muts op je hoofd te zetten en er op uit te gaan. Je ene been vóór je andere zetten en ontdekken hoe anders jouw energiebalans kan zijn.