Liefde is goed voor lichaam en geest

Het zal je op een dag als deze, Valentijnsdag, niet verbazen dat de blog gaat over liefde. En welke effecten liefde op de geest en het lichaam heeft. Onze hersenen zijn een ingewikkeld onderdeel van ons lichaam. Echter hoef je geen wetenschapper te zijn om tóch actief bezig te zijn met het stimuleren van ‘feel-good’-hormonen.

Onze hersenen zijn uitermate belangrijk voor hoe wij ons voelen. Onze hersenen zijn de signaal-gevers voor de aanmaak en het vrijgeven van verschillende ‘chemische stofjes’ die vrijwel onmiddelijk effect op ons lichaam hebben. Zelfs lange termijn effecten kunnen hieraan worden gekoppeld.

Zo maakt ons lichaam stoffen aan waarvan wij ons vervelend en naar gaan voelen. Maar ons lichaam maakt óók stoffen aan waardoor wij ons prettig voelen. Soms zelfs extreem prettig. En dát is het gevoel dat wij, als mens, willen vasthouden. Onze hersenen en ons lichaam ondergaan voortdurend allerlei ingewikkelde processen. En het blijkt dus dat wij hier zélf invloed op kunnen uitoefenen door onze dagelijkse activiteiten en gewoonten aan te passen. Zodra je begrijpt hoe de ‘feel good’-hormonen en neurotransmitters werken, ben je dus in staat om ze positief te stimuleren.

Endorfines

Deze chemicaliën worden vrijgegeven door de hypofyse, die zich in de kern van de hersenen bevindt. Endorfines zorgen voor een blij en opgewonden gevoel en blokkeren pijn, om eventuele ongemakken door lichaamsbeweging te verlichten. Het zijn die endorfines die je verslaafd kunnen maken aan sporten. ok de zogenaamde runner’s high komt door deze stoffen in je vrij. 

Dopamine

Dopamine is een stimulerende stof, ook wel het ‘geluksstofje’ genoemd. Tijdens het sporten maar ook bijvoorbeeld bij het eten gaat de hoeveelheid dopamine in het lichaam de hoogte in. Studies hebben aangetoond dat een een tekort aan dopaminereceptoren kan zorgen voor overgewicht. Je moet dan meer eten om een gevoel van verzadiging te krijgen, waardoor je grotere porties eet. Juist hierom is het extra belangrijk om je dopamineniveau op andere manieren op te peil te houden door aan lichaamsbeweging te doen. 

Serotonine

Ook serotonine is een chemisch stofje dat verantwoordelijk is voor geluk, een goede nachtrust en een gezonde eetlust. De hoeveelheid serotonine in je lijf zal toenemen als je regelmatig sport. In combinatie met endorfines zorgen ze ervoor dat je sporten ook leuk gaat vinden. Hoe meer serotonine, hoe meer energie en hoe helderder je kan denken. 

Oxytocine

Oxytocine is het hormoon dat geproduceerd wordt tijdens de zwangerschap en borstvoeding. Oxytocine wordt primair geassocieerd met liefdevolle aanrakingen en relaties. Dit hormoon geeft ons een warm gevoel en zorgt voor de stimulatie van dopamine en van serotonine. Het vermindert tevens ons angst-gevoel. De aanmaak van oxytocine kun je stimuleren om bijvoorbeeld je geliefde een knuffel te geven. Maar ook iets aardigs doen voor iemand zorgt er al voor dat er een minimale dosis wordt afgegeven. Zelfs het aaien van een huisdier werkt.

Kortom; je hóeft niet vandaag bedolven te worden onder de Valentijnskaarten of rode rozen. Door zélf iets aardigs te doen voor of te zeggen tegen een ander kun je jouw eigen ‘feel-good’-hormonen positief stimuleren.

Heb een fijne ‘feel-good’-hormonen-dag…